A puzzle története

Története

A kirakó nem egy modern játék. Feltalálóként az angol John Spilsbury térképkészítőt és rézmetszőt jegyzik, aki 1763-ban egy Nagy-Britannia-térképet ragasztott egy falapra, majd lombfűrésszel szétfűrészelte a grófságok határai mentén (innen ered a játék angol neve, a „lombfűrészrejtvény”). A játékos célja az volt, hogy a térképet újra összeillessze. Ezt a kirakót, mint segédanyagot a földrajz tanulásához árusította. A darabok még nem rendelkeztek fogakkal, mint a mai játék. A ma ismert kirakó először a 19. század második felében jelent meg. Léteznek olyan kirakójátékok is, amelyeknek több megoldása van, ezek az úgynevezett kaleido puzzle-k. E kirakók darabjain nem egy kép darabjai láthatóak, hanem a kirakó elemeinek alakja, illetve az egymás mellé rendezett elemek hordoznak valamilyen esztétikai értéket, alkotnak valamilyen mintát. Az ilyen kirakóknál az a fő kihívás, hogy a keretben elférjen a játék az összes darabja, illetve a látvány esztétikus legyen.

 puzzle2

Előállítása

A 20. század második felében kezdődött meg a korábban csak kisipari technológiával készített játék tömeggyártása. Ez lehetővé tette, hogy az addigi drága játékot jutányos áron lehessen árusítani, ami jelentősen növelte népszerűségét. Azóta a mai napig alig változott az előállítás módja. Egy kartonpapírra nyomtatott motívumot vagy ábrát kis darabokra stancolnak. Az egyedi stancolás miatt minden darabka másképpen néz ki. Igen nagy ábrák esetén több késre is szükség lehet. Ami a vágási pontosságot illeti, az elmúlt időkben jelentős előrelépések történtek. Ez a pontosság az egyik legfontosabb minőségi jellemzője a kirakónak a nyomtatási minőség és a színek tartóssága mellett. Minél pontosabban kerülnek kivágásra a darabkák, annál kisebb a valószínűsége, hogy egy nem odavaló darabkát sikerül az embernek beillesztenie.

 

A játék nehézsége nem csak a darabkák számától, hanem a színezéstől is függ, azaz attól, hogy mekkora az a felület, ahol csupán elenyésző színkülönbségek vannak. Lehetőség van az interneten keresztül olyan játék vásárlására, amelynek semmi motívuma sincs, avagy két kirakós van benne összekeverve. Természetesen a kettő kombinációját is árusítják már. A legérdekesebb variáció az olyan kirakós, amelynek mindkét oldalára nyomtatnak képet, és a játékos feladata, hogy a helyeset kiválassza.

 

Forrás:Wikipédia